06-christopher-nolan.w750.h560.2xΤο φετινό καλοκαίρι, o Christopher Nolan επέστρεψε θεαματικά με την πολεμική υπερπαραγωγή Dunkirk που έχει ξετρελάνει κοινό και κριτικούς, εισέπραξε ήδη 200 εκατ. $, κυριάρχησε στο box office στις δύο πρώτες εβδομάδες κυκλοφορίας και έθεσε σοβαρή υποψηφιότητα για τα επερχόμενα Όσκαρ. Όσο περιμένουμε μέχρι τις 24 Αυγούστου την πρεμιέρα της ταινίας στην Ελλάδα, ετοιμάσαμε ένα άρθρο για τρεις από τις πολλές επιτυχίες που μας έχει χαρίσει ο Βρετανός σκηνοθέτης στις δύο δεκαετίες της μέχρι τώρα καριέρας του.

Memento (2000)

Ψυχολογικό θρίλερ, 111΄
Πρωταγωνιστούν: Guy Pearce, Carrie Anne-Moss, Joe Pantoliano

Ένας άνδρας αναζητεί το δολοφόνο της γυναίκας του, αλλά μια περίεργη πάθηση που του προκαλεί απώλεια μνήμης κάθε τόσο αποτελεί εμπόδιο στα σχέδιά του.

Memento_posterΟ Νόλαν ξεκίνησε στα τέλη των 90΄s με ανεξάρτητες παραγωγές (σχετικά) χαμηλού μπάτζετ, αλλά έκανε το «ξεπέταγμά» του στο Χόλιγουντ με τη δεύτερη μόλις ταινία του, με μπάτζετ «μόνο» 9 εκατ. $. Στηριζόμενος, όπως κι άλλοι μεγάλοι δημιουργοί της εποχής (Γούντι Άλεν, Κουέντιν Ταραντίνο κ.α.) στο πολύ πρωτότυπο, δικό του σενάριο, που προτάθηκε για Όσκαρ, ο Νόλαν έστησε ένα πολύπλοκο νεο-νουάρ θρίλερ και κατόρθωσε να ταράξει τα κινηματογραφικά νερά μόλις στα 30 του χρόνια. Η ταινία αποτελεί έναν πραγματικό «μίτο της Αριάδνης», με μη χρονολογική σειρά παρουσίασης των γεγονότων, το κουβάρι να ξετυλίγεται με όσο το δυνατόν πιο περίπλοκο τρόπο και το θεατή να χρειάζεται να λύσει εξίσου δύσκολους γρίφους με τον πρωταγωνιστή Guy Pearce για να αντιληφθεί τι συμβαίνει. Με το Memento o Nolan έδωσε αμέσως δείγματα για το τι θα ακολουθήσει, καθιερώθηκε στα μάτια κοινού και κριτικών και απέκτησε ένα cult following που ολοένα και αυξάνεται από τότε.

The Prestige (2006)

Δράμα μυστηρίου εποχής, 129΄
Πρωταγωνιστούν: Hugh Jackman, Christian Bale, Scarlett Johansson, Michael Caine

Ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο μεγαλύτερων ταχυδακτυλουργών στη Βρετανία του 1900, πρώην συνεργατών, φτάνει στα άκρα και αποδεικνύεται επικίνδυνος και γεμάτος σκοτεινά μυστικά.

Έξι χρόνια μετά το Memento, ο Νόλαν είχε κατορθώσει να γίνει από ένας σκηνοθέτης ανεξάρτητων παραγωγών χαμηλού μπάτζετ σ΄ έναν από τους μεγαλύτερους βασιλιάδες του Χόλιγουντ, που μπορούσε να φτιάξει μια ταινία γεμάτη αστέρες στο καστ. Στο Prestige παίζει, για πρώτη φορά ίσως, με τα όρια ανθρώπινου και υπερφυσικού, τα όρια του ανθρώπου και αν είναι ορθό να προσπαθούμε να τα ξεπεράσουμε, αλλά και με τις συνεχόμενες ανατροπές. Έχοντας για ακόμη μια φορά μια -ίσως υπέρ το δέον- πλοκή-λαβύρινθο, ο Νόλαν έφτιαξε μια ταινία που σε διατηρεί καρφωμένο στη θέση σου από το πρώτο ως το τελευταίο λεπτό, και ποτέ δεν είσαι σίγουρος αν αυτό που βλέπεις είναι αλήθεια ή όχι. Εκμεταλλευόμενος το πολύ δυνατό καστ και την αστείρευτη φαντασία του, ο 36χρονος τότε σκηνοθέτης έκανε ακόμη ένα βήμα προς την καταξίωση με μια ταινία που σημείωσε μεγάλη επιτυχία κι εξακολουθεί να θεωρείται από τις καλύτερες της εποχής της.

Ο Σκοτεινός Ιππότης (2008)

Επιστημονικής φαντασίας, 150΄
Πρωταγωνιστούν: Christian Bale, Heath Ledger, Gary Oldman, Michael Caine

Ο ψυχοπαθής εγκληματίας Τζόκερ απειλεί για ακόμη μια φορά την ειρήνη στο Γκόθαμ Σίτι, αλλά ο Μπάτμαν, αυτή τη φορά με ικανούς συνεργάτες, είναι έτοιμος να τον αντιμετωπίσει και να τον νικήσει.

Έχοντας διεισδύσει στο χώρο των superhero movies με το Batman Begins, το 2005, ο Νόλαν συνέχισε τη δική του, σκοτεινή και ανεπανάληπτη τριλογία του Μπάτμαν με τη δημοφιλέστερη και ίσως καλύτερη ταινία του είδους όλων των εποχών. Ο Σκοτεινός Ιππότης αποτελεί, κατά τη γνώμη μου, μια από τις ελάχιστες ταινίες με σούπερ ήρωες που ξεπερνά κατά πολύ τα πλαίσια του είδους του και συνδυάζει μαύρο χιούμορ, σασπένς, ανατροπές, αλλά και έντονη συγκίνηση. Πριν ακόμα την εποχή του Iron Man και των Avengers, o Nolan έδωσε νέα πνοή στο χώρο των υπερηρώων δημιουργώντας έναν Μπάτμαν στα όρια ήρωα-αντιήρωα, με ανησυχίες, αδυναμίες και ανθρώπινα πάθη. Ταυτόχρονα, έχουμε έναν από τους καλύτερους κακούς στα χρονικά του σινεμά, το φοβερό και τρομερό Τζόκερ στα χέρια του αείμνηστου Χιθ Λέτζερ (πέθανε πριν καν προβληθεί η ταινία), την εμβληματική σκηνοθεσία του Νόλαν και, ακόμη μια φορά, ένα καστ γεμάτος αστέρες του παρελθόντος και του μέλλοντος. Η ταινία ξεπέρασε σε έσοδα το 1 δις. $, επίτευγμα πολύ δύσκολο για την εποχή της, καθιέρωσε τον Μπάτμαν και τη DC ως τους «βασιλιάδες» των superheroes (προσωρινά βέβαια, μέχρι να έρθει ο τυφώνας Marvel) κι έδωσε στο Νόλαν την ευκαιρία να πειραματιστεί ακόμη περισσότερο, με ταινίες όπως Inception (2010) και Interstellar (2014), που τον καταξίωσαν ακόμη περισσότερο.