Η περίοδος των βραβείων για την κινηματογραφική χρονιά 2015 κλείνει, όπως πάντα, με το πιο λαμπερό γεγονός της, την απονομή των Όσκαρ, στο Dolby Theater του Λος Άντζελες. Το Cinema Therapy σας μεταφέρει τα τελευταία νέα από το Χόλιγουντ και τα προγνωστικά για τους νικητές!

Oscars_poster_2016Αρκετά ταραγμένη μπορεί να χαρακτηριστεί η φετινή οσκαρική σεζόν, με την Ακαδημία να δέχεται σφοδρότατη κριτική για τις «ρατσιστικές», όπως χαρακτηρίζονται από πλήθος ανθρώπων του χώρου και όχι μόνο, επιλογές της. Η Ακαδημία βρέθηκε στο μάτι του κυκλώνα για το γεγονός πως στις κατηγορίες των ερμηνειών, της σκηνοθεσίας και του σεναρίου (όλα τα βασικά, δηλαδή), δεν υπάρχει, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, έγχρωμος υποψήφιος, καθώς και για σεξισμό στην προώθηση των ταινιών. Μια πρώτη απάντηση ήρθε με την αλλαγή αρκετών απαρχαιωμένων κανονισμών σχετικά με τον τρόπο επιλογής και διατήρησης των μελών της, ωστόσο οι αντιδράσεις παραμένουν.

Ένα άλλο θέμα που απασχόλησε το κινηματογραφικό κοινό είναι το αν ο πολυαγαπημένος Λεονάρντο Ντι Κάπριο θα σπάσει επιτέλους την κατάρα και θα κερδίσει το Όσκαρ που του αρνούνται 2-3 δεκαετίες τώρα. Έχουμε ακούσει τόσα για το συγκεκριμένο θέμα που, αν και ούτως ή άλλως πιστεύω πως το αξίζει, η άποψή μου τώρα είναι «ας το πάρει να ησυχάσουμε επιτέλους».

Εκτός από το Leo, όμως, ποιοι άλλοι προβάλλουν ως φαβορί για να φύγουν από την τελετή με το χρυσό αγαλματίδιο; Θα τα καταφέρουν, ή θα έχουμε εκπλήξεις; Πώς θα τα πάει ως παρουσιαστής ο ταλαντούχος και, οξύμωρα, έγχρωμος παρουσιαστής Chris Rock, που είχε παρουσιάσει με σχετική επιτυχία τα βραβεία και το 2005; Θα έχουμε απρόοπτα στις εμφανίσεις ή/και στους λόγους αποδοχής των νικητών;

Οι απαντήσεις φυσικά επί της οθόνης τα ξημερώματα (3.30 π.μ.) της Κυριακής προς Δευτέρα. Εμείς αυτό που θα κάνουμε τώρα είναι να σας δώσουμε την εικόνα για τα βασικότερα βραβεία, μαζί με τη δική μας άποψη για το νικητή.

Καλύτερη Ταινία
BP

    The Big Short
    Bridge of Spies
    Brooklyn
    Mad Max: Fury Road
    The Martian
    The Revenant
    Room
    Spotlight

Φαβορί: The Revenant
Ισχυρότερα αουτσάιντερ: The Big Short, Spotlight

Κούρσα για τρεις το πολυπόθητο βραβείο της καλύτερης ταινίας, με την επική ιστορική περιπέτεια The Revenant να προβάλλει τις τελευταίες μέρες ως φαβορί λόγω των νικών της στα περισσότερα άλλα βραβεία. Οι δυο ταινίες που ακολουθούν στα προγνωστικά είναι εξίσου δυνατά χαρτιά, όμως, και δεδομένης και της πρόθεσης της Ακαδημίας να μην επαναλαμβάνεται στους νικητές (ο σκηνοθέτης του Revenant Alejandro G. Iñárritu είχε και τον περσινό νικητή, το Birdman), μην είστε σίγουροι για τίποτα.

Στα θετικά της υπόθεσης πως, κατά τη γνώμη μου, και οι 8 υποψήφιες ταινίες είναι αξιόλογες, γενικά φέτος υπήρξαν αρκετές πολύ καλές ταινίες, αλλά έλειπε το αριστούργημα. Δεν έχω ιδιαίτερη προτίμηση για το νικητή, αν και θα ήθελα κάποια στιγμή να κερδίσει αυτό το Όσκαρ μια πιο αβανταδόρικη και λιγότερο «πολιτικά ορθή» ταινία όπως το The Big Short.

Καλύτερη Σκηνοθεσία
Inarritu

    Alejandro G. Iñárritu – The Revenant
    George Miller – Mad Max: Fury Road
    Lenny Abrahamson – Room
    Adam McKay – The Big Short
    Tom McCarthy – Spotlight

Φαβορί: Alejandro G. Iñárritu
Ισχυρότερο αουτσάιντερ: George Miller

Παρά την επιθυμία της Ακαδημίας να μην επαναλαμβάνεται, μοιάζει μάλλον απίθανο -αλλά και άδικο- να μην κερδίσει για δεύτερη συνεχόμενη φορά ο Μεξικανός δημιουργός, καθώς το δυνατό σημείο της ταινίας του είναι η σκηνοθεσία. Αν συμβεί αυτό, ο Iñárritu θα γίνει μόλις ο τρίτος σκηνοθέτης με 2 διαδοχικές νίκες μετά τον θρυλικό Τζον Φορντ (1940-41) και τον Joseph L. Mankiewicz (1949-50). Δυνατό χαρτί, και άξιος ανταγωνιστής, ο Τζορτζ Μίλερ για το Mad Max, κατάφερε να αναβιώσει μια σειρά ταινιών που ξεκίνησε ο ίδιος πριν 40 περίπου χρόνια με μεγάλη επιτυχία. Οι υπόλοιποι υποψήφιοι απλά συμπληρώνουν τη λίστα καθώς οι ταινίες τους βασίζονται περισσότερο στο σενάριο, αν και οι ίδιοι έκαναν καλά τη δουλειά τους.

Το συναίσθημα λέει Μίλερ, αλλά η λογική λέει Iñárritu. Εδώ το κέρδισε πέρσι χωρίς ιδιαίτερα σκηνοθετικά επιτεύγματα, φέτος θα του ξεφύγει;

Α΄ Ανδρικός Ρόλος

Κούκλος...

Κούκλος…

    Bryan Cranston – Trumbo
    Leonardo DiCaprio – The Revenant
    Eddie Redmayne – The Danish Girl
    Michael Fassbender – Steve Jobs
    Matt Damon – The Martian

Φαβορί: Leonardo DiCaprio
Ισχυρότερα αουτσάιντερ: Κανένας, εκτός αν μας τρολάρει το σύμπαν

Μιλήσαμε και πριν για τη συγκεκριμένη κατηγορία, αλλά τώρα θα μιλήσουμε σοβαρά.

Ο Ντι Κάπριο ήταν εξαρχής το φαβορί της κούρσας αυτής, και όχι μόνο γιατί η ερμηνεία του ως Hugo Glass είναι όντως εξαιρετική. Σημαντικό ρόλο έπαιξε πως οι ταινίες The Danish Girl και Steve Jobs απέτυχαν να προκαλέσουν την αίσθηση που αναμενόταν, με αποτέλεσμα οι πρωταγωνιστές τους Fassbender και (ο κάτοχος) Redmayne να μείνουν πίσω. Φαίνεται πως το σύμπαν συνομώτησε αυτή τη φορά υπέρ του Leo.

Αν και όντως το αξίζει ο Ντι Κάπριο, πιστεύω πως στο σύντομο μέλλον ο τηλεοπτικός αστέρας Bryan Cranston, που τάραξε τα κινηματογραφικά νερά ως Dalton Trumbo, θα πάρει κι αυτός στα χέρια του το θείο Όσκαρ. Απλώς όχι φέτος, εκτός αν, όπως είπαμε, μας τρολάρει το σύμπαν και μας και το Λεονάρντο.

Α΄ Γυναικείος Ρόλος
Larson

    Saoirse Ronan – Brooklyn
    Brie Larson – Room
    Charlotte Rampling – 45 Years
    Jennifer Lawrence – Joy
    Cate Blanchett – Carol

Φαβορί: Brie Larson
Ισχυρότερο αουτσάιντερ: Saoirse Ronan

Όπως πάντα η συγκεκριμένη κατηγορία είναι YOLO. Αυτή τη φορά, δυο… σιγανά ποταμάκια (Larson και Ronan) ξεχύθηκαν μπροστά στην κούρσα και άφησαν πίσω τις πιο μπαρουτοκαπνισμένες υπόλοιπες υποψήφιες. Και απόλυτα δίκαια, καθώς οι ταινίες για τις οποίες προτάθηκαν είναι αξιόλογες και στρέφονται γύρω τους, με τις ίδιες να αποδίδουν θαυμάσια απαιτητικούς ρόλους. Στα μισά της κούρσας όμως η Larson απέκτησε προβάδισμα, με την ερμηνεία της ως μια καταπιεσμένη και χρόνια κακοποιημένη μητέρα που βρίσκεται ξαφνικά ελεύθερη από τον απαγωγέα της μαζί με τον 5χρονο γιο της να κερδίζει με την αξία της τους κριτικούς. Ως είθισται, η ταινία που θα κερδίσει το συγκεκριμένο βραβείο δε θα κερδίσει κανένα άλλο, σοβαρό τουλάχιστον.

Προσωπικά πιστεύω πως η Larson το αξίζει, γιατί τα κατάφερε σε μια παραγωγή χωρίς μεγάλο μπάτζετ, φανφάρες και διαφημίσεις. Μόλις 27 ετών, έχει μέλλον η κυρία…

Β΄ Ανδρικός Ρόλος

Κι άλλος κούκλος...

Κι άλλος κούκλος…

    Christian Bale – The Big Short
    Mark Rylance – Bridge of Spies
    Tom Hardy – The Revenant
    Sylvester Stallone – Creed
    Mark Ruffalo – Spotlight

Φαβορί: Sylvester Stallone
Ισχυρότερο αουτσάιντερ: Mark Rylance

Ιδιαίτερη αυτή η κατηγορία, με 5 έξοχες ερμηνείες από πολύ καλούς ηθοποιούς (συν τον Σταλόνε). Συγκινητικός ο Bale ως ο τρελάρας προφήτης της καταστροφής στο The Big Short, μεστός και απέριττος ο Ruffalo ως ένας εκ των δημοσιογράφων-ερευνητών του Spotlight, καλός και ο Hardy ως εχθρός του Ντι Κάπριο στο The Revenant, αν και προτάθηκε κυρίως για να αποζημιωθεί που δεν τον πρότειναν για Α΄ Ανδρικό (για το Mad Max). Η ερμηνεία του Rylance ως ο πάντοτε απαθής Σοβιετικός κατάσκοπος στη Γέφυρα των Κατασκόπων είναι αριστουργηματική και υπό άλλες συνθήκες θα κέρδιζε. Αλλά, υπάρχει ο Σταλόνε…

Το συναίσθημα λέει Σταλόνε, η λογική λέει Rylance. Αλλά τούτη τη φορά θα επικρατήσει το πρώτο. Η ερμηνεία του Sly ως Ρόκι Μπαλμπόα για ν-οστή φορά στην καριέρα του είναι ίσως η καλύτερη που έκανε ποτέ, αλλά η προσπάθειά του είναι συγκινητική κι αυτή μάλλον θα του δώσει το βραβείο. Αν και μέτριος ηθοποιός, έχει καταφέρει πολλά και αυτό θα είναι το μεγαλύτερο επίτευγμά του.

Β΄ Γυναικείος Ρόλος
Vikander

    Rooney Mara – Carol
    Alicia Vikander – The Danish Girl
    Jennifer Jason Leigh – The Hateful Eight
    Kate Winslet – Steve Jobs
    Rachel McAdams – Spotlight

Φαβορί: Alicia Vikander
Ισχυρότερα αουτσάιντερ: Rooney Mara, Kate Winslet

Ίσως η πιο ενδιαφέρουσα κούρσα της βραδιάς, μαζί με την καλύτερη ταινία.

Λογικό φαβορί η Vikander, με την πολύ καλή ερμηνεία της να σώζει το γόητρο του κατά τ΄ άλλα μέτριου The Danish Girl και να χτυπάει στα ίσια το Όσκαρ. Η Rooney Mara θα προσπαθήσει να σώσει με τη σειρά της το (οσκαρικό) γόητρο του Carol, μιας ταινίας που ξεκίνησε με όνειρα αλλά έμεινε στην πορεία, όχι άδικα. Προσωπική μου επιλογή όμως θα ήταν η Kate Winslet, που αλλάζει ελαφρώς πορεία από τους συνήθεις ρόλους της για να ερμηνεύσει αριστοτεχνικά την πιστή συνεργάτιδα της αλαζονικής ιδιοφυίας που λέγεται Στιβ Τζομπς, έναν σύνθετο χαρακτήρα που υπομένει τα πάντα και παραμένει ψύχραιμος ότι κι αν ακούει και βλέπει από το ιδιόρρυθμο αφεντικό του. Αρκετά καλή και η Leigh αλλά η ταινία του Ταραντίνο είναι τελείως αντι-οσκαρική αυτή τη φορά (εκτός απ΄ το soundtrack, βέβαια).

Λοιπά Βραβεία

pixarΓια τα σενάρια δεν υπάρχει αμφιβολία, εκτός κι αν το… οσκαρικό σενάριο κρύβει μεγάλες εκπλήξεις. Το Spotlight κερδίζει το πρωτότυπο, το The Big Short το διασκευασμένο, καθαρά και δίκαια, και ίσως αυτά να είναι και τα μοναδικά βραβεία τους.

Στη μουσική, ο 87χρονος Ennio Morricone, ένας θρυλικός συνθέτης με τεράστιες επιτυχίες εδώ και μισό αιώνα, λογικά θα κερδίσει το πρώτο του Όσκαρ για τους Μισητούς Οχτώ και θα γίνει ο γηραιότερος νικητής στην ιστορία των βραβείων. Στο τραγούδι, η Lady Gaga, πιο σοβαρή από ποτέ, προβάλλει ως το φαβορί για το «Til It Happens to You» από την ταινία The Hunting Ground, αν και το ιδιόρρυθμο «Writing’s on the Wall» του Spectre ίσως κάνει την έκπληξη.

Οι ταινίες Son of Saul (Ουγγαρία) και Inside Out (Disney, ποιος άλλος) θα κερδίσουν εκτός συγκλονιστικού απροόπτου τα βραβεία Ξενόγλωσσης Ταινίας και Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων, αντίστοιχα.

Για τις τεχνικές κατηγορίες, τέλος, στις περισσότερες θα έχουμε μάχη μεταξύ The Revenant και Mad Max (12 συνολικές υποψηφιότητες έκαστο), με το Star Wars: Η Δύναμη Ξυπνά να μπαίνει σφήνα στα ειδικά εφέ.

LubezkiΑν κερδίσει -που φαντάζει εξαιρετικά πιθανό- στην κατηγορία της φωτογραφίας (για το Revenant), ο Emmanuel Lubezki (φωτό αριστερά) θα το έχει κάνει για τρίτη συνεχόμενη φορά (το 2013 ήταν το Gravity, πέρυσι το Birdman). Ο μόνος, ανεξαρτήτως ειδικότητας, άνθρωπος που έχει κερδίσει 3 διαδοχικές χρονιές Όσκαρ για τη δουλειά του σε μεγάλου μήκους ταινία είναι η σχεδιάστρια κοστουμιών Edith Head, την τριετία 1949-1951.

Κάπου εδώ η δουλειά μας τελείωσε. Αν την κάναμε καλά, έχετε όλα τα θεωρητικά εφόδια για να παρακολουθήσετε την τελετή. Πρέπει να το ξενυχτήσετε όμως για να το κάνετε, καθώς ξεκινά 3.30 π.μ. και τελειώνει 6 τα ξημερώματα. Αλλιώς, μπορείτε να μάθετε όσα έγιναν την επόμενη μέρα…